tarsashazi epitmenyi jog_

Aktuális hírlevelünk: Társasházi építményi jog, zártkerti ingatlanok jogi helyzete

I. A társasházi építményi jog:

Az Országgyűlés a napokban megszavazta a társasházi építményi jog intézményének bevezetését, amely a lakásvásárlók és a finanszírozók védelme érdekében biztosítja az építés alatt álló társasházban egy ingatlan-nyilvántartásba bejegyezhető, megterhelhető dologi jog alapításának lehetőségét.

Az elfogadott javaslat pontosítja a Polgári Törvénykönyv építményi jogra vonatkozó rendelkezéseinek alkalmazhatóságát (bizonyos előírásokat kifejezetten kizárva a társasházi építményi jog esetében), továbbá módosítja az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvényt, úgy, hogy a jövőbeli épületre vonatkozó vevői jog – a tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó vevői joghoz hasonlóan – a később benyújtott ingatlan-nyilvántartási kérelmekre legfeljebb hat hónapig felfüggesztő hatást gyakorol.

Ezen jogintézmény segítségével a még építés alatt álló ingatlanokon a tulajdonjoghoz hasonló jogosultságokat szerezhet a jogosult. A társasházi építményi jog olyan arányban illeti meg a jogosultat, amely megegyezik azzal a tulajdoni hányaddal, amely a társasház előzetes alapítása során benyújtott alapító okirat szerint az épület felépítését követően a jogosultat tulajdonjogként megilletné.

A társasházi építményi jog alapítása több fontos joghatással bír:

  • A jogosult az adásvételi szerződésben foglalt feltételek teljesítése esetén jogosultságot szerez arra, hogy a felépítendő társasházban, az alapító okiratban meghatározott lakás vonatkozásában tulajdonjogot szerezzen (a társasházi építményi jog a társasház tényleges megalakulásakor automatikusan tulajdonjoggá alakul át ugyanazon a ranghelyen);
  • Az épület felépítése előtt a társasházi építményi jog jogosultja a jelzálogjogosultat megillető jogokat gyakorolhatja az ingatlan tekintetében;
  • Ha az ingatlanra végrehajtás irányul, vagy a társasházi építményi jog kötelezettjével szemben felszámolás indul, a jogosult a kifizetett vételár vagy vételárrészlet erejéig követelést érvényesíthet az ingatlanból a jelzálogjogosulthoz hasonló módon

 

A hitelezők részére is újdonságot kínál az új jogintézmény: a bankok zálogjoga, illetve elidegenítési és terhelési tilalma magára a társasházi építményi jogra jegyezhető be, ez fogja alapját képezni a kölcsön folyósításának. A társasházi építményi jogon fennálló zálogjog jogosultja az alzálogjogosultat megillető jogokat gyakorolhatja a társasházi építményi jog jogosultjának a jelzálogjogosultat megillető jogok gyakorolásához való joga megnyílása esetén, feltéve, hogy a társasházi építményi jogon fennálló zálogjog jogosultjának követelése van társasházi építményi jog jogosultjával szemben.

A társasházi építményi jog alapításának fontos előfeltétele, hogy az érintett társasház előzetes alapításának ténye már szerepeljen a tulajdoni lapon, a társasházi építményi jog pedig csak a felépítendő lakásra kötött adásvételi szerződéshez (vagy ahhoz szorosan kapcsolódó külön szerződéshez) kapcsolódva, a vevő javára hozható létre, ellenérték fejében, azzal, hogy a jog megszerzésének ellenértékeként fizetett összeg a létesítendő ingatlan vételárába beleszámít.

Lehetőség nyílik a társasházi építményi jog átruházására is, ehhez a korábbi jogosult, a kötelezett és az új jogosult háromoldalú megállapodása szükséges.

A társasházi építményi jog jogosultjának halála esetén, ha a társasházi építményi jognak nincs más jogosultja, – a szerződés eltérő rendelkezése hiányában – a társasházi építményi jog a társasházi építményi jog kötelezettjére száll át. A kötelezett köteles az örökösnek a társasházi építményi jog jogosultja által a halálát megelőzően megfizetett vételárnak vagy vételárrészletnek megfelelő összeget kiadni, és a társasházi építményi jog jogosultja általi megfizetés időpontjától kezdődően kamatot fizetni.

Az üzleti élet szempontjából a társasházi építményi jog célja, hogy a folyamatban lévő társasházi beruházásokhoz kapcsolódó kockázatokat mérsékelje, és biztonságosabbá váljon az újépítésű projekteknél ismert, előértékesítési fázis során történő, úgynevezett „tervezőasztalról” történő lakásvásárlás. A vevő nem pusztán kötelmi igénnyel rendelkezik, hanem már az építkezés ideje alatt dologi jogi pozíciót kap az adott lakáson, amelyhez a befizetett vételárrészei kapcsolódnak, és amely a végén tulajdonjoggá alakul; ez vevői oldalról kevésbé kockázatossá, ezáltal egyben vonzóbbá is teheti az ilyen projektekbe történő, korai beszállást. A beruházók számára az előértékesítés és a projektfinanszírozás tervezhetőbbé válhat, mert a vevők erősebb jogi védelem mellett kötnek szerződést, a bankok oldalán pedig az jelent új lehetőséget, hogy a társasházi építményi jog már az építés fázisában jelzáloggal megterhelhető, így a fedezet jóval korábban, strukturáltabban jelenik meg. (az utolsó bekezdésben foglalt szakmai összegzés forrása: https://www.jogiforum.hu)

zartkerti ingatlan

II. A zártkerti ingatlanok jogi helyzete:

A zártkerti ingatlanok jogi besorolása hosszú ideje vitatott és problémás terület. A tulajdonosok 2017. december 31-ig élhettek azzal a lehetőséggel, hogy egyszerűsített eljárásban kérelmezzék a zártkertként nyilvántartott ingatlan művelési ágának „művelés alól kivett” területként való átvezetését. Noha a legtöbb ilyen ingatlan már nem szolgál mezőgazdasági célokat, a hatályos jogszabályok továbbra is szigorú forgalmi és használati korlátozásokat tartalmaznak. Ez jelentősen megnehezíti sok zártkert beépítését és értékesítését, különösen azokban a térségekben, ahol ezek az ingatlanok valójában üdülési, lakó- vagy vegyes funkciót töltenek be.

A földforgalmi törvény 2025. júniusában elfogadott módosítása, valamint az ingatlan-nyilvántartási törvénnyel kapcsolatos jogszabály módosítások ismételten lehetőséget biztosíthatnak a zártkerti ingatlanok művelésből való kivonására, amennyiben az érintett települési önkormányzat azt a helyi rendeletében lehetővé teszi.

A földforgalmi törvény módosítása szerint nem minősül más célú hasznosításnak a zártkerti ingatlannak az ingatlan-nyilvántartási törvény szerinti eljárásban történő művelésből való kivonása. E rendelkezésnek köszönhetően a zártkerti ingatlan művelés alóli kivonása a jövőben semmilyen jogszabály megszegését nem jelentheti, így nem járhat például termőföldvédelmi bírsággal sem.

Az ingatlan-nyilvántartási törvény módosítása pedig lehetővé teszi, hogy a tulajdonos kérje az ingatlan-nyilvántartásban zártkertként nyilvántartott ingatlana művelési ágának művelés alól kivett területként történő bejegyzését. A törvényhez fűzött indoklás szerint ez a módosítás a földvédelmi eljárás alóli mentesítés érdekében született.

A módosítások alapján a „művelés alól kivett” minősítés nemcsak az egész ingatlanra, hanem annak meghatározott részére is kérhető, utóbbi esetben azonban az ingatlant meg kell osztani.

A zártkerti ingatlanok művelés alóli kivételéhez szükséges önkormányzati rendeletalkotás akadálya is elhárult azzal, hogy 2025. október 31. napi hatállyal a Kormány elfogadta az ingatlan-nyilvántartási törvény végrehajtási rendeletének szükséges módosítását annak 14/A. alfejezete bevezetésével (Zártkerti ingatlan művelés alóli kivonása), amely alapján az ingatlan fekvése szerinti települési önkormányzat az átminősítést helyi rendeletben lehetővé teheti. Ezt követően az egyes települések (Budapesten a kerületek) önkormányzatain a sor, hogy biztosítsák az átminősítés lehetőségét.

 

Hírleveleink csak általános jellegű tájékoztatók és nem minősülnek jogi, pénzügyi vagy egyéb jellegű tanácsadásnak. A Bolevácz és Vörös Ügyvédi Iroda a jelen körlevélből levont következtetésekért vagy az annak alapján hozott döntésekért felelősségét kizárja. Jogi tanácsadást vagy egyéb ügyvédi tevékenységet a Bolevácz és Vörös Ügyvédi Iroda kizárólag egyéni megbízás alapján nyújt, amely vonatkozásában szívesen állunk rendelkezésére bármely elérhetőségünkön. A körlevelek a Bolevácz és Vörös Ügyvédi Iroda szellemi alkotását képezik, minden szerzői jog fenntartva!

Ezek a témák is érdekelhetik:

Ingatlan adásvételi szerződés lépésről lépésre

Az ingatlan adásvétel komoly elköteleződés mind az eladó, mind a vevő részéről. Az adásvételi szerződés biztosítja az ingatlan tulajdonjogának jogszerű átruházását, és a felek jogainak, kötelezettségeinek egyértelmű meghatározását. Ebben a cikkben bemutatjuk az ingatlan adásvétel lépéseit, az adásvételi szerződés jelentőségét, a folyamatban részt vevő szakértők szerepét, valamint a költségeket és az elkerülendő hibákat. Célunk, hogy átfogó és közérthető tájékoztatást nyújtsunk azok számára, akik az ingatlanvásárlás vagy értékesítés előtt állnak.

Bővebben

A foglaló szerepe és jelentősége az ingatlan adásvételi szerződésben

Az ingatlan adásvételi szerződések egyik kulcsfontosságú eleme a foglaló, amely a szerződő felek közötti kötelezettségvállalás szimbóluma és biztosítéka is egyben. De vajon mi pontosan a foglaló jelentése, hogyan határozzuk meg az összegét, és milyen helyzetekben érdemes alkalmazni? Cikkünkben részletesen bemutatjuk a foglalóval kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, beleértve a visszafizetés vagy megtartás feltételeit, valamint a leggyakoribb hibákat, amelyeket érdemes elkerülni. Útmutatót adunk azoknak, akik biztos alapokra szeretnék helyezni ingatlannal kapcsolatos tranzakcióikat.

Bővebben

Cégalapítás gyorsan és jogszerűen: Milyen lépéseket kell követnie?

Egy cég alapítása izgalmas, de egyben kihívásokkal teli folyamat is. Fontos, hogy tisztában legyen a cégalapítás feltételeivel, a megfelelő cégforma kiválasztásával, valamint a szükséges dokumentumokkal és költségekkel. Egy rosszul megtervezett indulás hosszú távon pénzügyi és jogi kockázatokkal járhat, ezért érdemes alaposan felkészülni.

Bővebben

Ingatlan adásvétel: ingatlanközvetítéstől a szerződéskötésig, és azután…

Az ingatlan adásvétel az egyik legjelentősebb pénzügyi döntés az emberek életében, amely hosszú távon meghatározhatja vagyonuk összetételét és életminőségüket. Akár saját otthon vásárlásáról, akár befektetési céllal történő ingatlanszerzésről van szó, a megfelelő információk birtokában jelentősen csökkenthetőek a kockázatok.

A vásárlási folyamat során számos jogi, pénzügyi és műszaki szempontot kell figyelembe venni. A szerződéskötési buktatóktól kezdve a hiteligénylésig, az ingatlanközvetítők szerepétől az állami támogatások lehetőségéig rengeteg tényező befolyásolja a sikeres tranzakciót. Cikkünk célja, hogy az ingatlan adásvétel menete lépésről lépésre bemutatásra kerüljön az Ön számára, és segítséget nyújtsunk a legfontosabb döntések meghozatalában.

Bővebben

A válóper menete és a leggyakoribb hibák, amiket érdemes elkerülni

A házasság felbontásának folyamata nemcsak érzelmileg megterhelő, hanem jogilag is összetett. A házasság felbontására irányuló peres eljárás során számos döntést kell meghozni: közös gyermek esetén a vagyon megosztásától kezdve a gyermekelhelyezésen át a tartásdíj mértékéig, miközben a felek gyakran már egy új családi élethelyzetre készülnek. Cikkünk célja, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik előtt ez a kihívás áll – akár közös megegyezéssel, akár vitás úton zajlik a válás.

 

Bővebben

GDPR 2025: Hogyan biztosítsa vállalkozása adatvédelmi megfelelését?

A 95/46/EK számú európai parlamenti és tanácsi irányelv , azaz a GDPR  (General Data Protection Regulation, általános adatvédelmi rendelet) 2016. május 24-én lépett hatályba, és kétéves türelmi időszak után 2018. május 25-től kell alkalmazni. E rendelet 2025-ben még nagyobb figyelmet kap a folyamatosan változó jogi környezet és technológiai fejlődés miatt. Az elmúlt években a szabályozás szigorodott, és a hatóságok egyre több vállalkozást ellenőriznek, hogy betartják-e az adatvédelmi előírásokat.

 

 

 

Bővebben

Adatvédelmi tisztviselő: Mikor kötelező, és hogyan segíti a céget a mindennapokban?

A GDPR (Általános Adatvédelmi Rendelet) bevezetése óta az adatkezelés kérdése kiemelt jelentőséget kapott a vállalkozások életében. E szabályozás egyik kulcseleme az adatvédelmi tisztviselő (Data Protection Officer – DPO), akinek a megbízása bizonyos esetekben kötelező, de sokszor ott is célszerű lehet alkalmazni, ahol nem lenne kötelező. A tisztviselő biztosítja a személyes adatok jogszerű kezelését, tanácsot ad, ellenőriz, és kapcsolatot tart a hatóságokkal.

Bővebben

Cégmódosítás menete; tippek és gyakorlati tanácsok

A cégmódosítás a vállalkozások élettörténetében néhányszor biztosan elkerülhetetlen, akár szervezeti változásról van szó (pl. a társaság új ügyvezetőt választ), vagy éppen törvényi megfelelésről van szó. Bár sokszor rutinszerűnek tűnik, a szabályos és gyors ügyintézéshez elengedhetetlen az ügyvédi közreműködés. A cégeljárás ma már kizárólag elektronikus keretek között zajlik, ami érthető is, hiszen ma Magyarországon majdnem egymillió aktív vállalkozás működik (https://www.ksh.hu/gazdasagi-es-nonprofit-szervezetek), így a cégeljárások kezelése másként nem is lenne elképzelhető.

Bővebben

Ingatlanvásárlás költségei 2025-ben: Teljes körű útmutató a járulékos kiadásokhoz

A lakások átlagára a legfrissebb adatok szerint Budapesten átlagosan 1,4–1,5 M Ft/m², országosan pedig kb. 1,1–1,2 M Ft/m², az ingatlanvásárlás tehát jelentős pénzügyi vállalást jelent a vevő számára: az ingatlan vételárán felül számos olyan járulékos költséggel kell számolnia, amelyek elkerülhetetlenek az ingatlan adásvétel lebonyolításához. Az ingatlanvásárlás költségei közé tartozik például az ügyvédi díj, a vagyonszerzési illeték, a földhivatali eljárási díjak, a felújítási költségek és az ingatlanközvetítés költségei is, melyek jelentősen befolyásolhatják a teljes költségvetést.

Bővebben

Településvédelmi törvény 2025: hogy érinti az ingatlan adásvételeket a ”betelepülők elleni új jogszabályi védelem”

Július 1-től hatályos a helyi önazonosság védelméről szóló 2025. évi XLVIII. törvény, közismertebb nevén a településvédelmi törvény, amely új korszakot nyit a magyar önkormányzati szabályozásban. A törvény célja, hogy lehetőséget adjon a települési önkormányzatoknak arra, hogy helyi rendeletek határozzák meg, kik és milyen feltételekkel települhetnek be az adott településre, praktikusan kik szerezhetnek ott ingatlant.

 

Bővebben

Házastársi vagyonközösség megszüntetése válás vagy különélés esetén

A házastársi közös vagyon megszüntetése komoly jogi és pénzügyi kérdés. Legyen szó válásról, különélésről vagy élettársi kapcsolat megszűnéséről, fontos tisztában lenni azzal, hogy kinek mi jár, mit jelent a közös vagyon, és miként lehetséges a vagyon megosztása – különösen, ha hitel is terheli azokat. A magyar jogszabályok számos vélelmet és kivételt tartalmaznak, amelyeket érdemes időben megérteni, hogy a felek megalapozott döntéseket hozhassanak.

Bővebben

Otthon start adásvételi szerződés: jogosultság, kötelező elemek és gyakori buktatók

Az Otthon Start program új lehetőséget teremt azoknak, akik első vagy következő otthonukat szeretnék megvásárolni, ugyanakkor igénybevételét számos jogosultsági feltétel teljesítésének követelménye, ingatlantípushoz kapcsolódó megkötés és határidő behatárolja. Cikkünkben azt próbáljuk meg egyszerűen és átláthatóan bemutatni, hogy ki és milyen feltételekkel vehet részt a programban, milyen ingatlanokra – így különösen belterületi lakóingatlanban megvalósult vásárlás vagy építés keretében – terjed ki a támogatás, mekkora kedvezmény érhető el, és hogyan illeszkedik mindez az ingatlan adásvétel folyamatába.

Bővebben

Munkaszerződés kötelező tartalmi elemei és formai szabályai: amit minden munkáltatónak tudnia kell

Cikkünk röviden összefoglalja, hogy mikor és hogyan jön létre a munkaviszony, mi történik írásba foglalt szerződés hiányában, valamint melyek a munkaszerződés kötelező elemei. Áttekintjük a felek azonosítását, a munkakör és a munkavégzés helyének pontos meghatározását, az alapbér és az egyéb juttatások elhatárolását, továbbá a munkaidő, a munkarend és – ha releváns – a próbaidő kikötésének helyes gyakorlatát. Kitérünk arra is, hogy mikor indokolt határozott idejű szerződés, hogyan kell dokumentálni a távmunkát vagy a hibrid munkavégzést, és milyen határidők, tájékoztatási kötelezettségek terhelik a munkáltatót.

 

Bővebben