munka_

Munkaszerződés kötelező tartalmi elemei és formai szabályai: amit minden munkáltatónak tudnia kell

Hogyan jön létre a munkaviszony? – a létesítés lépései és időpontja

A magyar jog szerint a munkaviszony munkaszerződéssel jön létre: a felek kölcsönös és egybehangzó nyilatkozatával, amelyben legalább az alapbért és a munkakört rögzítik. Ha a felek eltérően nem állapodnak meg, a munkaviszony határozatlan időre, általános teljes napi munkaidőben (ez jellemzően napi nyolc órát jelent), a munkakörben szokásos munkavégzési hely kikötésével jön létre. A munkaviszony kezdeténakfőszabály szerint a munkaszerződésben meghatározott napot, ennek hiányában a munkaszerződés megkötését követő napot tekintjük.

A munkaszerződés írásba foglalása kötelező. Az írásbeliség elmulasztása miatt a munkaszerződés érvényteleségére  – a munkavállaló védelme érdekében – csak a munkavállaló hivatkozhat a munkába lépést követő 30 napon belül. Ennek hiányában a felek tényleges teljesítése „helyrehozza” a hiányt, és a jogviszony a gyakorlatban érvényesnek minősül.

Miért kritikus a szabályszerű létesítés? A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság  2025. III. negyedéves jelentéseszerint  9 505 munkáltatót ellenőriztek, és 68%-nál tártak fel munkaügyi jogsértést; a jogsértések az ellenőrzött  38 041 munkavállaló 58%-át érintették. Ezek a számok jól mutatják, hogy a munkaviszony létrehozásának és dokumentálásának pontossága nemcsak jogi, hanem hatósági kockázatkezelési kérdés is.

Létrejöhet-e munkaviszony írásbeli munkaszerződés nélkül? – érvényesség és jogkövetkezmények

Ahogy a fenti összefoglalóban már említettük, a munkaviszonyt írásbeli munkaszerződéssel kell létesíteni, az írásbeliség a szerződés alaki érvényességi kelléke. Ha ez elmarad, az érvénytelenségre kizárólag a munkavállaló hivatkozhat, mégpedig a munkába lépéstől számított 30 napon belül.

Ha a munkáltató és a munkavállaló a gyakorlatban megkezdik a közös teljesítést (a munkavégzés és a bérfizetés elindul), az érvénytelenség gyakran helyreállítható: a bírói gyakorlat szerint az érvénytelen munkaszerződés alapján létrejött jogviszonyt a belőle származó jogok és kötelezettségek szempontjából úgy kell elbírálni, mintha érvényes lenne. Ez a munkabérhez és egyéb juttatásokhoz való jogot is védi – ugyanakkor nem mentesít a szabályszerű írásba foglalás kötelezettsége alól.

Gyakorlati következmény: ha nincs írásos szerződés, bizonyítási kockázat keletkezik (pl. mi volt a munkakör, mennyi az alapbér, hol van a munkavégzés helye), és a feleknek sokszor nehezebb a feltételeket utólag igazolnia.

munkaszerzodes

A munkaszerződés kötelező tartalmi elemei – felek, munkakör, alapbér, munkavégzés helye

Mi a „minimum” a magyar jog szerint?

A Munka Törvénykönyve kifejezetten kimondja: a munkaszerződésnek tartalmaznia kell  a munkabér (alapbér) összegét és a munkakör megjelölését. Eltérő megállapodás hiányában A munkaviszony határozatlan időre  jön létre, teljes munkaidőben történő foglalkoztatás mellett, a munkahely pedig – külön kikötés hiányában – a munkakörben szokásos munkavégzési hely. Ez azt jelenti, hogy a munkavégzés helyének kikötése nem érvényességi kellék, de erősen ajánlott a viták elkerülése érdekében.

Mit érdemes rögzíteni a vitabiztos gyakorlat érdekében?

A kötelező elemeken túl – az írásba foglalás elmulasztása miatt –  a legtöbb jogvita a „kihagyott” részletekből fakad. Célszerű egyértelműen leírni:

  • a munkavégzés pontos helyét (vagy több megjelölt helyet / „változó munkavégzési helyet”), illetve a távoli munkavégzés kereteit;
  • a munkaidő és munkarend típusát (általános / egyenlőtlen beosztás, rugalmas munkaidő);
  • az alapbéren túli bér és juttatási elemek elhatárolását (pótlékok, cafeteria, bónusz);
  • a próbaidőt, versenytilalmat, titoktartást, eszközhasználati és költségviselési szabályokat.

 

  1. Minimálbér és garantált bérminimum 2025.01.01-től: a minimálbér bruttó 290 800 Ft, a garantált bérminimum (szakképesítéshez kötött munkakörökben) bruttó 348 800 Ft – az alapbér nem lehet ezeknél alacsonyabb.
  2. Távmunkát végzők aránya 2023-ban: a KSH fenntarthatósági indikátorai alapján a foglalkoztatottak 7,3%-a dolgozott (részben) távmunkában; a tendencia a pandémiás évek után visszarendeződött, de tartósan jelen van. Ez alátámasztja, hogy a távmunka feltételeit érdemes kifejezetten szerződésben és/vagy szabályzatban rögzíteni.
  3. Segédszabály a munkavégzés helyére: ha a felek ezt nem írják bele, főszabály szerint a szokásos munkavégzési hely irányadó – gyakorlati viták előzhetők meg a konkrét hely(ek) és „home office” keretek leírásával.

 

Formai követelmények és munkáltatói tájékoztatási kötelezettség – határidők, átadás módja

Írásbeliség és érvényesség

A munkaszerződést írásba kell foglalni; az írásbeliség az érvényesség alaki kelléke. A munkaszerződés érvényteleségére csak  a munkavállaló hivatkozhat, mégpedig a munkába lépést követő 30 napon belül. Célszerű aszerződésnek egy példányát igazolható módon átadni (papíron átvételi nyilatkozattal vagy elektronikus úton), és a szerződésmódosításokat is írásban rögzíteni.

Tájékoztatás 7 napon belül

A munkáltató írásbeli tájékoztatása 2023. január 1-jétől bővült, és a határidő 15 napról 7 napra rövidült: a munkaviszony kezdetétől számított 7 napon belül írásban kell közölni – többek között – a munkáltatói jogkör gyakorlóját, a munkaköri feladatok részletes leírását (ismertebb nevén munkaköri leírás), a munkarendet, a bérelemek kifizetésének módját, a szabadságra, képzésre, munkáltatói szabályzatokra vonatkozó fő információkat. Ez a rövidebb határidő a gyakorlatban előre összeállított tájékoztató mintát igényel.

munkaköri leírás

Elektronikus aláírás és átadás

A munkaszerződés megkötése és a munkáltatói tájékoztatás elektronikus formában is megtehető, ha az okirat hitelesen azonosítja a feleket és bizonyítható. A gyakorlatban minősített vagy fokozott biztonságú e-aláírás, illetve állami azonosítási szolgáltatások használata terjedt el; javasolt, hogy „sima e-mailes” nyilatkozat helyett aláírt csatolmányt küldjenek, és őrizzék meg az eredeti (papír vagy minősített e-aláírt) példányt.

Határozott vagy határozatlan idő? – mikor melyik indokolt

Mikor válassza a határozott időt?

Ha előre jól körülhatárolható a feladat vagy a finanszírozás (helyettesítés, projekt, szezonális csúcs), a határozott idejű munkaviszony lehet célszerű. A törvény előírja, hogy a tartamot naptár szerinti dátummal/időszakkal vagy más alkalmas módon kell meghatározni, és a teljes idő legfeljebb öt év lehet – ebbe beleszámít a meghosszabbítás és az előző határozott szerződés megszűnésétől számított 6 hónapon belül azonos felek között létesített újabb határozott idejű jogviszony is.

Mikor jobb a határozatlan?

Ha az üzleti igény tartós, általános működési feladatra keres munkaerőt, jellemzően határozatlan idejű szerződés ad nagyobb jogbiztonságot mindkét félnek (pl. kiszámíthatóbb felmondási és végkielégítési szabályok). Fontos különbség, hogy a határozott idejű jogviszonyt a munkáltató csak szűk körben mondhat fel (felszámolás/csőd alatt, a munkavállaló képességére alapított okból, vagy elháríthatatlan külső ok miatt lehetetlenné váláskor), és a felmondási idő is legfeljebb a határozott idő lejártáig tarthat.

Meghosszabbítás, próbaidő, „visszaélés-tilalom”.

A határozott idejű munkaviszony meghosszabbítása vagy a megszűnését követő 6 hónapon belüli, azonos felek általi ismételt létesítése csak munkáltatói jogos érdek mellett lehetséges, és nem csorbíthatja a munkavállaló jogos érdekét; azonos vagy hasonló munkakörben ilyenkor új próbaidő nem köthető ki. A legfeljebb 12 hónapra kötött szerződésnél a próbaidőt arányosítani kell.

Határozott vagy határozatlan idő? – mikor melyik indokolt

Próbaidő: mennyi és hogyan?

A Munka Törvénykönyve szerint próbaidőt a munkaviszony kezdetétől számított legfeljebb 3 hónapra lehet kikötni; ha ennél rövidebben állapodnak meg, egyszer, közös megegyezéssel meghosszabbítható, de így sem lépheti túl a 3 hónapot. Kollektív szerződés esetén a próbaidő legfeljebb 6 hónap lehet. Határozott idejű jogviszonynál a 12 hónapnál rövidebb tartam esetén a próbaidőt arányosítani kell; továbbá, ha a határozott idejű szerződést meghosszabbítják vagy 6 hónapon belül azonos vagy hasonló munkakörre újrakötik a felek, új próbaidő nem köthető.

Munkaidő és munkarend: ki dönt és mik a határidők?

A munkaidő-beosztást a munkáltató határozza meg, de a beosztásról legalább 7 nappal (168 órával) korábban írásban köteles tájékoztatni a munkavállalót, és  csak kivételes, előre nem látható körülmény esetén módosítható – legfeljebb a munkakezdés előtt 96 óráig. Emellett érvényesek a napi/heti maximumokra és pihenőidőkre vonatkozó korlátok (pl. beosztás szerinti napi munkaidő főszabály szerint legfeljebb 12 óra, heti legfeljebb 48 óra).

Javasolt szerződéses fordulatok a viták megelőzésére:

Érdemes a próbaidőt naptárilag egyértelműen megjelölni (kezdő és záró nap), rögzíteni, hogy rövidebb próbaidő esetén egyszer hosszabbítható, továbbá külön kimondani, hogy határozott idejű szerződésnél arányosítás érvényesül. A munkaidő/munkarend kapcsán célszerű megadni a munkarend típusát (általános/egyenlőtlen/munkaidőkeret), a beosztás közlésének csatornáját (pl. HR-rendszer), a módosítás kivételes eseteit, és – ha van munkaidőkeret – annak tartamát és elszámolási szabályait.

bónusz

Alapbér, bérpótlékok és juttatások elhatárolása – mit tegyen a szerződésbe, mit a szabályzatba

Mit rögzítsen kötelezően a munkaszerződésben, és mit elegendő szabályzatban?

A munkaszerződésben legalább az alapbért és a munkakört kell rögzíteni. A bérpótlékok (éjszakai, vasárnapi, rendkívüli munkaidőre járó, stb.) főszabály szerint törvény alapján járnak, ezért azokat nem szükséges tételesen szerződésbe írni, de érdemes az idő- és teljesítménybér, bérpótlékok elszámolási elveire, a munkaidő-beosztás és a pótlék-jogosultság kapcsolatára külön bér- és munkaidő-szabályzatban is utalni.

A leggyakoribb pótlékok röviden (arányok és gyakorlati megjegyzések).

Az éjszakai pótlék mértéke főszabály szerint 15%, ha 22:00–06:00 között az éjszakai munka legalább 1 órát elér (kivéve, ha a munkavállaló műszakpótlékra jogosult). A vasárnapi pótlék tipikusan 50% (speciális esetekben ettől eltérő szabályok is vannak), a rendkívüli munkaidő (túlóra) pótléka főszabály szerint 50%, heti pihenőnapon vagy munkaszüneti napon pedig egyes esetekben 100% is lehet.

Bónusz, prémium, cafeteria: szerződés vagy belső szabályzat?

Az olyan diszkrecionális juttatások, mint az éves bónusz/prémium, illetve a cafeteria (pl. SZÉP-kártya) tipikusan belső szabályzatban átláthatóbbak: itt rögzíthetők az odaítélés feltételei, keretek, kizáró okok és az elszámolás módja. A cafeteria adózási besorolása és részletszabályai időről időre módosulnak, ezért célszerű NAV-állásfoglalásokhoz és aktuális információs füzetekhez igazítani a szabályzatot (és évente felülvizsgálni). Hasznos kiindulópontot jelenthetnek a NAV 2025-ös információs füzetei.

Munkavégzés helye, távmunka és hibrid megoldások – kötelező és ajánlott rendelkezések

A munkavégzés helye: mi a főszabály?

Ha a felek nem jelölik meg a munkavégzés helyét, főszabály szerint a munkakörben szokásos munkavégzési hely minősül munkahelynek. Ez látszólag „rugalmas”, de vitákat szülhet: a bírói és szakmai gyakorlat is kiemeli, hogy a „szokásos hely” meghatározása bizonyítási kérdés, ezért célszerű konkrét címet, telephelylistát vagy „változó munkavégzési hely” fordulatot rögzíteni, illetve a home office kereteit külön megállapodásba/szabályzatba tenni.

home office

Távmunka (home office) a Munka törvénykönyve szerint

A távmunkavégzés ma már nem csak „teljesen távoli” munkát jelent: a módosítások lehetővé teszik a részbeni távmunka megállapodását is (hibrid modell). A távmunka magában foglalja a tartós vagy rendszeres otthoni munkavégzést, és megállapodást igényel a munkavégzés helyéről, a munkáltatói eszközökről, adat- és munkavédelmi előírásokról, valamint – ha van – költségtérítésről.

Munkaszerződés-módosítás – mikor, hogyan és milyen korlátokkal?

Főszabály: közös megegyezés

A munkaszerződés módosítása a magyar jogban alapvetően csak a munkavállalónak és a munkáltatónak  közös és egybehangzó akaratával lehetséges; a munkáltató egyoldalúan nem írhatja át a szerződési feltételeket (munkakör, bér, munkavégzés helye stb.).

Kötelező vagy kezdeményezhető módosítások (2023-tól)

Az uniós irányelvek átültetésével 2023. január 1-től erősödtek a munkavállalói jogok a munkafeltételek módosításának kezdeményezésére. Ha a munkavállaló – a törvényben meghatározott feltételekkel – írásban, indokolással javasolja a munkaszerződés módosítását (pl. munkarend, részmunkaidő, munkavégzés helye), a munkáltató 15 napon belül írásban köteles válaszolni, és elutasítás esetén indokolni is köteles. Bizonyos védelem alatt álló helyzetekben (pl. kisgyermeket nevelők) a munkáltató köteles mérlegelni és egyes esetekben hozzájárulni a módosításhoz.

Gyakorlati fókuszpontok és tipikus viták

A gyakorlatban a legtöbb módosítás bérrendezéshez, munkaidő-szervezéshez vagy munkavégzés helyéhez kötődik (pl. home office → hibrid). A bér emelése egyoldalú munkáltatói döntéssel is megtehető (a munkavállaló javára), de érdemes a szerződésbe vagy mellékletbe beemelni a módosított összeget a bizonyítás megkönnyítése érdekében . Egyoldalú, lényeges hátrányos változtatás (pl. teljesen más munkakör) nem kényszeríthető ki; ilyen esetben a munkavállaló bírósághoz fordulhat – ezt a bírói gyakorlat is alátámasztja.

 

Fentiek alapján megállapíthatjuk, hogy a munkaviszony létrehozásának jogszabályi minimuma egyszerű: elég az alapbér és a munkakör rögzítése. A gyakorlat mégis azt mutatja, hogy a vitabiztos szerződés sokkal több részletet tartalmaz: munkahely(ek), munkarend, távmunka-keretek, bérpótlékok kezelése, belső szabályzatokra való utalás. Ezzel jelentősen csökken a bizonyítási és hatósági kockázat.

Ezek a témák is érdekelhetik:

Ingatlan adásvételi szerződés lépésről lépésre

Az ingatlan adásvétel komoly elköteleződés mind az eladó, mind a vevő részéről. Az adásvételi szerződés biztosítja az ingatlan tulajdonjogának jogszerű átruházását, és a felek jogainak, kötelezettségeinek egyértelmű meghatározását. Ebben a cikkben bemutatjuk az ingatlan adásvétel lépéseit, az adásvételi szerződés jelentőségét, a folyamatban részt vevő szakértők szerepét, valamint a költségeket és az elkerülendő hibákat. Célunk, hogy átfogó és közérthető tájékoztatást nyújtsunk azok számára, akik az ingatlanvásárlás vagy értékesítés előtt állnak.

Bővebben

A foglaló szerepe és jelentősége az ingatlan adásvételi szerződésben

Az ingatlan adásvételi szerződések egyik kulcsfontosságú eleme a foglaló, amely a szerződő felek közötti kötelezettségvállalás szimbóluma és biztosítéka is egyben. De vajon mi pontosan a foglaló jelentése, hogyan határozzuk meg az összegét, és milyen helyzetekben érdemes alkalmazni? Cikkünkben részletesen bemutatjuk a foglalóval kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, beleértve a visszafizetés vagy megtartás feltételeit, valamint a leggyakoribb hibákat, amelyeket érdemes elkerülni. Útmutatót adunk azoknak, akik biztos alapokra szeretnék helyezni ingatlannal kapcsolatos tranzakcióikat.

Bővebben

Cégalapítás gyorsan és jogszerűen: Milyen lépéseket kell követnie?

Egy cég alapítása izgalmas, de egyben kihívásokkal teli folyamat is. Fontos, hogy tisztában legyen a cégalapítás feltételeivel, a megfelelő cégforma kiválasztásával, valamint a szükséges dokumentumokkal és költségekkel. Egy rosszul megtervezett indulás hosszú távon pénzügyi és jogi kockázatokkal járhat, ezért érdemes alaposan felkészülni.

Bővebben

Ingatlan adásvétel: ingatlanközvetítéstől a szerződéskötésig, és azután…

Az ingatlan adásvétel az egyik legjelentősebb pénzügyi döntés az emberek életében, amely hosszú távon meghatározhatja vagyonuk összetételét és életminőségüket. Akár saját otthon vásárlásáról, akár befektetési céllal történő ingatlanszerzésről van szó, a megfelelő információk birtokában jelentősen csökkenthetőek a kockázatok.

A vásárlási folyamat során számos jogi, pénzügyi és műszaki szempontot kell figyelembe venni. A szerződéskötési buktatóktól kezdve a hiteligénylésig, az ingatlanközvetítők szerepétől az állami támogatások lehetőségéig rengeteg tényező befolyásolja a sikeres tranzakciót. Cikkünk célja, hogy az ingatlan adásvétel menete lépésről lépésre bemutatásra kerüljön az Ön számára, és segítséget nyújtsunk a legfontosabb döntések meghozatalában.

Bővebben

A válóper menete és a leggyakoribb hibák, amiket érdemes elkerülni

A házasság felbontásának folyamata nemcsak érzelmileg megterhelő, hanem jogilag is összetett. A házasság felbontására irányuló peres eljárás során számos döntést kell meghozni: közös gyermek esetén a vagyon megosztásától kezdve a gyermekelhelyezésen át a tartásdíj mértékéig, miközben a felek gyakran már egy új családi élethelyzetre készülnek. Cikkünk célja, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik előtt ez a kihívás áll – akár közös megegyezéssel, akár vitás úton zajlik a válás.

 

Bővebben

GDPR 2025: Hogyan biztosítsa vállalkozása adatvédelmi megfelelését?

A 95/46/EK számú európai parlamenti és tanácsi irányelv , azaz a GDPR  (General Data Protection Regulation, általános adatvédelmi rendelet) 2016. május 24-én lépett hatályba, és kétéves türelmi időszak után 2018. május 25-től kell alkalmazni. E rendelet 2025-ben még nagyobb figyelmet kap a folyamatosan változó jogi környezet és technológiai fejlődés miatt. Az elmúlt években a szabályozás szigorodott, és a hatóságok egyre több vállalkozást ellenőriznek, hogy betartják-e az adatvédelmi előírásokat.

 

 

 

Bővebben

Adatvédelmi tisztviselő: Mikor kötelező, és hogyan segíti a céget a mindennapokban?

A GDPR (Általános Adatvédelmi Rendelet) bevezetése óta az adatkezelés kérdése kiemelt jelentőséget kapott a vállalkozások életében. E szabályozás egyik kulcseleme az adatvédelmi tisztviselő (Data Protection Officer – DPO), akinek a megbízása bizonyos esetekben kötelező, de sokszor ott is célszerű lehet alkalmazni, ahol nem lenne kötelező. A tisztviselő biztosítja a személyes adatok jogszerű kezelését, tanácsot ad, ellenőriz, és kapcsolatot tart a hatóságokkal.

Bővebben

Cégmódosítás menete; tippek és gyakorlati tanácsok

A cégmódosítás a vállalkozások élettörténetében néhányszor biztosan elkerülhetetlen, akár szervezeti változásról van szó (pl. a társaság új ügyvezetőt választ), vagy éppen törvényi megfelelésről van szó. Bár sokszor rutinszerűnek tűnik, a szabályos és gyors ügyintézéshez elengedhetetlen az ügyvédi közreműködés. A cégeljárás ma már kizárólag elektronikus keretek között zajlik, ami érthető is, hiszen ma Magyarországon majdnem egymillió aktív vállalkozás működik (https://www.ksh.hu/gazdasagi-es-nonprofit-szervezetek), így a cégeljárások kezelése másként nem is lenne elképzelhető.

Bővebben

Ingatlanvásárlás költségei 2025-ben: Teljes körű útmutató a járulékos kiadásokhoz

A lakások átlagára a legfrissebb adatok szerint Budapesten átlagosan 1,4–1,5 M Ft/m², országosan pedig kb. 1,1–1,2 M Ft/m², az ingatlanvásárlás tehát jelentős pénzügyi vállalást jelent a vevő számára: az ingatlan vételárán felül számos olyan járulékos költséggel kell számolnia, amelyek elkerülhetetlenek az ingatlan adásvétel lebonyolításához. Az ingatlanvásárlás költségei közé tartozik például az ügyvédi díj, a vagyonszerzési illeték, a földhivatali eljárási díjak, a felújítási költségek és az ingatlanközvetítés költségei is, melyek jelentősen befolyásolhatják a teljes költségvetést.

Bővebben

Településvédelmi törvény 2025: hogy érinti az ingatlan adásvételeket a ”betelepülők elleni új jogszabályi védelem”

Július 1-től hatályos a helyi önazonosság védelméről szóló 2025. évi XLVIII. törvény, közismertebb nevén a településvédelmi törvény, amely új korszakot nyit a magyar önkormányzati szabályozásban. A törvény célja, hogy lehetőséget adjon a települési önkormányzatoknak arra, hogy helyi rendeletek határozzák meg, kik és milyen feltételekkel települhetnek be az adott településre, praktikusan kik szerezhetnek ott ingatlant.

 

Bővebben

Házastársi vagyonközösség megszüntetése válás vagy különélés esetén

A házastársi közös vagyon megszüntetése komoly jogi és pénzügyi kérdés. Legyen szó válásról, különélésről vagy élettársi kapcsolat megszűnéséről, fontos tisztában lenni azzal, hogy kinek mi jár, mit jelent a közös vagyon, és miként lehetséges a vagyon megosztása – különösen, ha hitel is terheli azokat. A magyar jogszabályok számos vélelmet és kivételt tartalmaznak, amelyeket érdemes időben megérteni, hogy a felek megalapozott döntéseket hozhassanak.

Bővebben

Otthon start adásvételi szerződés: jogosultság, kötelező elemek és gyakori buktatók

Az Otthon Start program új lehetőséget teremt azoknak, akik első vagy következő otthonukat szeretnék megvásárolni, ugyanakkor igénybevételét számos jogosultsági feltétel teljesítésének követelménye, ingatlantípushoz kapcsolódó megkötés és határidő behatárolja. Cikkünkben azt próbáljuk meg egyszerűen és átláthatóan bemutatni, hogy ki és milyen feltételekkel vehet részt a programban, milyen ingatlanokra – így különösen belterületi lakóingatlanban megvalósult vásárlás vagy építés keretében – terjed ki a támogatás, mekkora kedvezmény érhető el, és hogyan illeszkedik mindez az ingatlan adásvétel folyamatába.

Bővebben

Munkaszerződés kötelező tartalmi elemei és formai szabályai: amit minden munkáltatónak tudnia kell

Cikkünk röviden összefoglalja, hogy mikor és hogyan jön létre a munkaviszony, mi történik írásba foglalt szerződés hiányában, valamint melyek a munkaszerződés kötelező elemei. Áttekintjük a felek azonosítását, a munkakör és a munkavégzés helyének pontos meghatározását, az alapbér és az egyéb juttatások elhatárolását, továbbá a munkaidő, a munkarend és – ha releváns – a próbaidő kikötésének helyes gyakorlatát. Kitérünk arra is, hogy mikor indokolt határozott idejű szerződés, hogyan kell dokumentálni a távmunkát vagy a hibrid munkavégzést, és milyen határidők, tájékoztatási kötelezettségek terhelik a munkáltatót.

 

Bővebben